PRIJAVA BORAVKA STRANCA U REPUBLICI SRBIJI
Zakonskom i podzakonskom regulativnom od 2023. i 2024. godine u ovoj oblasti uvode se kako određene promene, tako kao i određene novine.
One se prevashodno odnose na promenu uslova, odnosno osnova za sticanje mogućnosti boravka i rada na teritoriji Republike Srbije, ali ono što bi se istaklo kao jedna od najznačajnijih novina koja prati današnji nivo tehnologije je svakako digitalizacija procedura za sticanje određenih dozvola, ali i uvođenje novih instituta. Dakle, fizičke predaje dokumentacije i beskrajno čekanje u redovima su prošlost i sada je jedino moguće podnositi zahteve elektronskim putem.
Pre svega, Zakonom o strancima („Sl. glasnik RS“, br. 24/2018 i 31/2019 i 62/2023)(u daljem tekstu: ZOS) propisani su različiti pravni osnovi za boravak stranca u Republici Srbiji, i to:
kratkotrajni boravak – boravak stranog državaljanina na teritoriji Republike Srbije bez vize, do 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana računajući od dana prvog ulaska, ukoliko međunarodnim ugovorom nije drugačije određeno, kao i boravak po osnovu vize za kraći boravak (vize C) .
privremeni boravak – dozvola stranom državljaninu za boravak u Republici Srbiji duži od 90 dana u periodu od 180 dana, duže od perioda boravka određenog međunarodnim ugovorom, odnosno duže od perioda na koji je izdata viza za duži boravak (viza D) , po jednom od sledećih osnova:
– zapošljavanja;
– školovanja ili učenja stranog jezika;
– studiranja;
– učestvovanja u programima međuonarodne razmene učenika ili studenata;
– stručne specijalizacije, obuke i prakse;
– naučno istraživačkog rada ili druge naučno obrazovne aktivnosti;
– spajanja porodice;
– obavljanja verske službe;
– lečenja ili nege;
– vlasništva nad nepokretnosti;
– humanitarnog boravka;
– statusa pretpostavljene žrtve trgovine ljudima;
– statusa žrtve trgovine ljudima;
– drugih opravdanih razloza u skladu sa zakonom ili međunarodnim ugovorom.
Zavisno od osnova izdaje se ili dozvola za privremeni boravak ili jedinstvena dozvola.
Konkretno u slučaju zapošljavanja, obuka i praksi potrebna je jedinstvena dozvola, dok je u svim ostalim slučajevima neophodna dozvola za privremeni boravak.
O zahtevu za izdavanje pomenutih dozvola u Republici Srbiji odlučuje Uprava za strance, s tim da se procedura za njihovo sticanje razlikuje, odnosno, jako je važno utvrditi koji je osnov za koji se stranac odlučuje.
Međutim, u svakom slučaju, potrebno je prikupiti svu propisanu dokumentaciju i dokaze koji zavise od osnova po kom se zahteju. Važno je naglasiti da je stranac u obavezi da u Republici Srbiji zaista i boravi u skladu sa svrhom/osnovom za koji mu je privremeni boravak odobren, odnosno za koji mu je izdata jedinstvena dozvola.
Svakako je najznačajnija novina u ovoj oblasti uvođenje novog instituta i to takozvane jedinstvene dozvole, koja obuhvata dozvolu za boravak stranca na teritoriji Republike Srbije, odnodno predstavlja odobrenje privremenog boravka, i dozvole za rad u jednom, a koja je prema prethodnim zakonima bila razdvojena, iako oduvek na neki način jedna od druge zavise.
Stalno nastanjenje – dozvola stranom državljaninu za dugotrajan boravak na teritoriji Republike Srbije
Zahtev za odobrenje stalnog nastanjenja se takođe podnosi Upravi za strance, ali su bliži uslovi za odobrenje stalnog nastanjenja kao i izgled samog zahteva propisani Pravilnikom o odobravanju stalnog nastanjenja (“Sl. glasnik RS”, br. 118/2023).
Da bi imao mogućnost da podnese predmetni zahtev, stranac mora pored toga da ispunjava dodatne uslove koji su propisani članom 70. ZOS-a, da boravi na teritoriji Republike Srbije neprekidno duže od 3 godine, i to na osnovu odobrenja za privremeni boravak ili na osnovu dozvole za privremeni boravak i rad (jedinstvene dozvole).
Međutim, stranac koji u Republici Srbiji ima odobren privremeni boravak po osnovu studiranja ili školovanja ne može podneti zahtev za stalno nastanjenje u Republici Srbiji.
Neprekidni boravak jeste efektivni boravak stranca na teritoriji Republike Srbije.
U toku neprekidnog boravka od 3 godine, stranac ima mogućnost višekratnog odsustva iz Republike Srbije u ukupnom trajanju do 10 meseci ili jednokratnog odsustva od 6 meseci.
Takođe, postoji i mogućnost odobrenja stalnog nastanjenja u posebnim slučajevima i po nešto lakšim uslovima u skladu sa članom 68. ZOS-a, i to:
- strancu maloletniku, ako je jedan od roditelja državljanin Republike Srbije ili stranac kome je odobreno stalno nastanjenje;
- strancu koji je poreklom iz Republike Srbije;
- koji je srpskog porekla;
- drugom strancu, ako to predstavlja interes Republike Srbije.
Postoji još jedan poseban slučaj odobrenja stalnog nastanjenja a odnosi se na stranca koji je neprekidno duže od 3 godine boravio na teritoriji Republike Srbije po osnovu odobrenog prava na azil, kao i članova njegove uže porodice, gde se i ne zahteva ispunjenje svih uslova propisanih članom 70. ZOS-a budući na specifilnosti uslova i okolnosti odobrenja azila za strana lica.
RADNE DOZVOLE ZA STRANCE
Jedinstvena dozvola – dozvola za privremeni boravak i rad stranog držaljanina u Republici Srbiji
U novom rešenju pozitivnog prava Republike Srbije, novina je ta što je procedura za prijavu bravka i pribavljanje radne dozvole olakšana. Budući da se celokupna neophodna dokumentacija podnosi putem portala Uprave za strance, iako o ovom osnovu odlučuju dva organa, odnosno Uprava za strance nadležna je kada je u pitanju deo koji se tiče boravka, dok je Nacionalna služba za zapošljavanje nadležna kada se ispituju uslovi koji se tiču zapošljavanja, odnosno rada. Svaki organ ispituje uslove iz svoje nadležnosti, međutim više nije potrebno nositi dokumentaciju pred svakim organom pojedinčano, što značajno olakšava celu proceduru.
Takođe, jedinstvena dozvola se izdaje u fizičkom obliku i predstavlja biometrijsku karticu koju je potrebno da stranac uvek nosi sa sobom.
Usvajanjem izmena i dopuna Zakona o zapošljavanju stranaca („Sl. glasnik RS“, br. 62/2023) uveden je potpuno novi koncept u vezi sa ostvarivanjem prava stranaca na rad, koji je usklađen sa evropskim standardima i praksom. Najvažniju novinu predstavlja upravo institut jedinstvene dozvole, kojom se u objedinjenom postupku odobrava i privremeni boravak i pravo na rad, čime se prestalo sa ranijom praksom koja se ogledala u vođenju odvojenih postupaka pred različitim organima.
Time je omogućeno da stranac jednim zahtevom, elektronskim putem, istovremeno pribavi oba odobrenja, što utiče na znatno smanjivanje opterećenja administracije i ceo postupak čini efikasnijim jer skraćuje vreme do odlučivanja.
Zakon uvodi i različite vrste radnih dozvola, koje se izdaju u okviru jedinstvene dozvole, a koje zavise od pravnog osnova zapošljavanja:
- dozvola za zapošljavanje, kada stranac zaključuje ugovor o radu sa poslodavcem u Republici Srbiji;
- dozvola za samostalno obavljanje delatnosti, kada stranac poseduje registrovanu delatnost u Republici Srbiji;
- dozvola za kretanje unutar kompanije (intra-company transfer), namenjena licima koja su premeštena u ogranak ili povezano društvo istog poslodavca;
- dozvola za specijalizaciju, stručno usavršavanje i praksu, za lica koja ne stupaju u radni odnos, ali imaju osnov boravka zbog stručnog angažovanja;
- kao i posebne radne dozvole koje se izdaju u izuzetnim slučajevima (npr. međunarodni sporazumi, humanitarni razlozi i sl.).
Postupak izdavanja jedinstvene dozvole sprovodi se isključivo elektronskim putem preko portala Uprave za strance, dok odluku donosi Uprava u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje. Rok za odlučivanje je skraćen, a zakon omogućava i produženje dozvole pod jednostavnijim uslovima ako se ne promeni osnov boravka i rada.
Usluga pribavljanja radne dozvole i prijave boravka stranog državljanina od strane advokatske kancelarije
Ukoliko je vašem privrednom društvu potrebna usluga prijave boravka i/ili radne dozvole za budućeg zaposlenog koji nije državljanin Republike Srbije, obratite nam se radi dogovora o eventualnoj saradnji.
